Унікальна особливість української ікони
- в її стильовій мінливості. У стильовому різнобарв'ї. В уважному придивлянні
її творців до того, що, і як малюють на сході й заході, у Візантії й на
Балканах, у Римі й Грузії, у Московії й Польщі, у Литві й Білорусі. І це не
означає, що наші творці священних образів брали щось зо всіх цих сторін, що
оточували давню Русь-Україну й оточують її тепер. Придивлялися до чужого, але
не забували свого. А своє - це вишуканий стиль української народної творчості й
українського народного образотворчого та декоративного мистецтва. Левова частка
неповторних особливостей української ікони походить від народного розуміння
прекрасного. В думках українця, ніколи не було що Господь Ісус Христос, свята
Богородиця Діва Марія, напгі національні християнські канонізовані святі,
починаючи від рівноапостольних Ольги, Володимира, від святих Антонія, Феодосія
й інших чудотворців Києво-Печерських, - що вони не прекрасні духовно й тілесно.
Тому й не прижився в українському церковному малярстві стиль візантинізму, де
тілесна природа святих відходила на задній план, схематизувалася. Українець і
українка не розуміли, в чому сенс розділення духовної краси з тілесною? І тут
віра наших людей дивним чином збігалася з Біблією, де ніколи не зазначалося, що
той чи той святий мав невиразний лик, був поганий назовні, а навпаки: в
багатьох місцях Священного Писання зазначається краса людей, близьких до Бога й
улюблених Богом.
Християнський Схід
утворив єдиний універсальний стиль на терені сакрального мистецтва -
візантинізм або візантизм. Назва походить від Візантійської імперії,
батьківщини ікон -, унікального сакрального образу майже невідомого
Християнському Заходу.
Найдалі відійшла від
візантинізму, з його чудернацькими побудовами постатей і облич у формах
макетів, Україна. Уже в Середньовіччі, невдовзі після Хрещення Руси-України
наші майстри позбулися візантійських постатей-макетів і похмурих насуплених
облич святих.
Зображення та кольори в іконописі символічні.
Небо й земля- в іконі живуть два світи: «горяний» - небесний і «дольний» -
земний. Саме так і будується зображення на іконі: легкі, майже примарні фігури
тягнуться вгору, їхні ноги ледь торкаються землі. Коло: дуже важливий символ в
іконописі, він означає Вічність. Сяйво святості теж позначається колом –
німбом( від лат. хмара). Зворотна перспектива: усі лінії сходяться до людині й
вона виявляється перед світлою нескінченністю. Всі лінії сходяться до людини, що дивиться на
ікону, опиняється перед сяючою безмежністю. Зображення іде до нього назустріч.
Кольори в іконописі теж мають символічне
значення, своє місце та своє призначення. Кольори на іконі локальні, та ніколи
не змішуються.
Золото – повинно
дозволити почути сяйво Бога та Небесного царства.
Пурпуровий – кольори
Царя, тільки царі мали право носити пурпуровий одяг. Це кольори одягу
Богоматері – цариці Небесної.
Червоний - кольори тепла, любові та життя. Символ
Воскресіння – побіди життя над смертю, а також символ крові та страждання,
жертви Христа. В червоному одягу зображують мучеників.
Білий – символ
Божественного кольору. Кольори чистоти,
святості та простоти, у білому одягу зображують ангелів.
Синій та голубий –
безмірність неба, символ вічного другого світу. Це кольори Богоматері,
використовуються у храмах присвячених їй.
Зелений – юність,
оновлення, використовують у сценах Різдва.
Коричневий – кольори
праху, голої землі, нагадування про смерть.
Чорний – нагадував про
сокровенні тайни Божі, кольори зла та смерті, пекла.
|